Klagomålshantering
Rutiner vid klagomålshantering - Almerska Förskolan
Enligt skollagen 4 kap. 8 § har du rätt att lämna synpunkter och klagomål på din förskola om du
som elev, förälder eller personal har synpunkter på något i vår verksamhet.
Förskolan ser synpunkter och klagomål som ett tillfälle att förbättra våra rutiner och innehållet i vår
verksamhet.
Vad är ett klagomål?
Om det är någonting som inte motsvarar dina förväntningar eller om du är missnöjd med ditt
barns vistelse på förskolan är det ett klagomål.
Steg 1
Vi vill uppmuntra dig till att i första hand dela din synpunkt med den person det berör. Ditt
klagomål kommer att dokumenteras av personalen som tar emot.
Steg 2
Om du efter den kontakten fortfarande har klagomål/ synpunkter ta då kontakt med rektor vilket
du också kan göra i steg 1 om du av någon anledning inte vill kontakta den berörda direkt. Rektor
dokumenterar ditt klagomål och därefter kontaktas berörd personal för att få deras syn på
sakfrågan. Eller fyll i " Blankett för klagomål och synpunkter för Förskolan Almerska Villan" Om du
inte personligen vill kontakta den person problem gäller så kan du självklart använda blanketten.
Steg 3
Rektor ansvarar för att uppföljning och återkoppling görs inom en månad. Ibland kan ett
klagomål vara komplicerat eller av annan anledning ta längre tid att svara på. Om vi skulle
behöva mer än tio arbetsdagar meddelar vi dig.
Även det samtalet dokumenteras.
Steg 4
Om det uppstår problem som du och personalen eller förskolans rektor inte kan lösa
själva kan du vända dig till huvudmanen, styrelsen för Förskolan Almerska Villan AB.
Steg 5
Som sista alternativ kan du också vända dig till Skolinspektionen.
Blankett för klagomål och synpunkter:
Jag vill framföra följande klagomål:
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Hur kan vi kontakta dig?
Namn:
_________________________________________________________________________________
Telefon/ e-post_________________________________________________________________________
Övriga uppgifter:
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Tack för dina synpunkter!
Blanketten lämnas till Åsa Lamu eller skickas till:
Almerska Förskolan
Almerskavägen 7
763 34 Hallstavik